Qua aansprakelijkheid verandert er vrij weinig. De snorfiets wordt in beginsel gelijk getrokken met de auto, motor en bromfiets, ofwel de ‘sterke verkeersdeelnemer’. Bij een verkeersongeval met een ‘zwakkere verkeersdeelnemer’, zoals een fietser of een voetganger, zal de aansprakelijk in beginsel bij de snorfietser liggen. Bij een verkeersongeval met een (andere) ‘sterke verkeersdeelnemer’ zal per geval worden gekeken wie (in welke mate) aansprakelijk is.
Ook als de snorfietser ongeacht de nieuwe regels toch op het fietspad rijdt, zal dit niet per definitie betekenen dat de snorfietser dan volledig aansprakelijk is.
Wat de verzekeraars gaan doen met deze ontwikkelingen zullen we moeten afwachten. Als er klaarblijkelijk een positief effect zit aan de nieuwe regeling en het aantal ongevallen daarmee daalt, zou het kunnen dat we dit terug zien in de verzekeringspremie.
Echter, er zullen ook andere aspecten een rol gaan spelen, zoals de vraag naar de snorfiets aangezien dat ook de vraag naar de snorfietsverzekering beïnvloedt. Vooral nu met de opkomst van de elektrische fiets die als alternatief kan worden gezien.